Snapchat gaat naar de beurs en is daarom druk bezig met het vereenvoudigen van de app. En dat is nodig, want zo idiot proof is die app nou ook weer niet. Het is een veelgehoorde klacht: het ontwerp van de app is verwarrend voor gebruikers.

Een klacht die natuurlijk dodelijk is wanneer je een beursgang bedisselt en investeerders zoekt die met jou de nieuwe Facebook aan hun beleggingsportefeuille hopen toe te voegen.

Donderdag zette Snapchat de eerste stappen op weg naar een app die wat gebruiksvriendelijker is en laagdrempeliger voor een breder publiek.

De donderdag aangekondigde update stroomlijnt de vormgeving van de app met meer visuele profielen en een verbeterde zoekfunctie.

Dankzij de appbrede nieuwe zoekbalk spring je snel in conversaties met vrienden, terwijl elk gebruikersprofiel voorzien kan worden van een eigen Bitmoji, een een geheel naar eigen voorkeur en wens aan te passen emoji die Snapchat vorig jaar kocht. Voor het lieve sommetje van 100 miljoen dollar.

Snapchat gaat de nieuwe zoekbalk ook gebruiken om haar mediapartners (die content voor de app maken) beter voor het voetlicht te brengen. Je kunt dus voortaan op 'CNN' zoeken voor een dagelijkse dosis verhalen op Snapchats Discover-pagina.

Ook in een hogere versnelling: Snapchats crowdsourcing van video's van gebruikers, de zogeheten 'Stories.' Elke van de 150 miljoen dagelijkse gebruikers kan zo videoclips toevoegen aan het mondiale 'Our Story'. De verhalen worden vervolgens door Snapchat rond thematische events of op specifieke locaties verzameld.

Snapchat update

Foto: Screenshots van Snapchat's laatste update. Bron: Snap

Een woordvoerder zegt dat de update van donderdag beschikbaar is voor een beperkt aantal Android-gebruikers, voordat alle Snapchatgebruikers er toegang tot krijgen.

Snapchats moedermaatschappij Snap Inc. bereidt een beursgang voor waarmee haar advertising businesses om en nabij de 20 tot 25 miljard dollar waard wordt.